Ameliyatsız Guatr Tedavisi

Girişimsel radyoloji alanındaki gelişmeler, bir çok hastalığı ameliyatsız tedavi etme imkanı sunuyor. Ülkemizde çok sık rastlanan guatr hastalığı da bunlardan biri. Özellikle guatrın iki türünde, ameliyata alternatif olarak ameliyatsız guatr tedavisi için radyolojik tedaviler ön olana çıkmaya başlıyor:

* Nodüler Guatr

* Zehirli Guatr

Nodüler Guatr: Tiroid bezi içinde oluşan, nodül dediğimiz oluşumların yol açtığı bir hastalıktır. Nodüller bir veya birden fazla sayıda olabilir. Bu nodüller yerleşim yeri ve büyüklüklerine bağlı olarak hastada şikayet oluştururlar. Örneğin istmus dediğimiz nefes borusunun üstündeki tiroid parçasında, 5 mm çaplı nodüller bile şikayete neden olabilirken;  sağ veya sol lobdaki nodüller genelde 1.5 cm' nin üstüne çıkınca şikayet oluştururlar. Oluşturdukları şikayetler genelde komşu organ ve damarlara bası yapmalarına bağlıdır. Boyunda asimetrik bir görüntüye neden olabilecekleri gibi; kanserleşme riskleri nedeniyle hastada strese de yol açarlar. Bu nodüllerden öncelikle ultrason altında biyopsi yapılarak iyi huylu oldukları kesinleştirilmelidir.  Daha sonra genel bir tanımla 'termal ablasyon' dediğimiz radyofrekans ablasyon(RFA) veya mikrodalga ablasyon(MWA) işlemlerinden biri seçilerek tedavi uygulanabilir.

Zehirli Guatr: aşırı hormon salınımına bağlı hipertiroidi dediğimiz tablonun oluşmasıyla karakterize bir hastalıktır. Eğer zehirli guatr bir nodül kaynaklı (otonom tiroid nodülü) ise rahatlıkla ameliyatsız tedavi edilebilir.

Bu hastalıklarda ameliyatsız tedavi yöntemi, girişimsel radyoloji uzmanları tarafından uygulanır. Lokal anestezi ile işlem yeri uyuşturulduktan sonra; özel bir iğne ile nodülün içine girilir. Özel iğnenin ucu kontrollü bi şekilde   ısı oluşturur ve nodülü buharlaştırır. Hastanın boynunda herhangi bir kesi yapılmadan, minicik bir delikten işlem yapıldığı için, yara izi kalmaz. Ameliyata bağlı komplikasyonlar görülmez.  İşlemden sonra, hastayı 1 saat kadar müşahade altında tuttuktan sonra taburcu ederiz.  İsterse aynı gün işine, rutin yaşantısına dönebilir. İlk hafta, boyun bölgesinde çok hafif ağrı hissedebilir. Bu ağrı düşük doz ağrı kesici ile tamamen geçebilecek bir ağrıdır. Nodüller 1. aydan sonra küçülmeye başlarlar ve yeniden büyümezler. Zehirli guatr da ise; işlemden hemen sonra saatler içinde hipertiroidi bulguları kaybolur.

Etiketler: Ameliyatsız guatr tedavisi, guatr ameliyatsız tedavi, guatr tedavisi, tiroid bezi, tiroid nodülü.